Het ABC voor een gezonde rug is een handige handleiding ter preventie van rugklachten.

De visie van ons rugprogramma is ontstaan vanuit 20 jaar ervaring in het behandelen van mensen met rugklachten. Een belangrijk onderdeel hierbij zijn adviezen ter preventie van recidief. De meeste preventieprogramma’s voor chronische rugklachten zijn gericht op het versterken van de spieren, terwijl het eenzijdig en verkeerd gebruik van onze wervelzuil een veel grotere impact heeft op de gezondheid van onze rug dan de kracht van de spieren. Het is daarom dat professionele sporters en zelfs body builders regelmatig te kampen krijgen met rugklachten.

In het ABC voor een gezonde rug geven we handige tips en tricks om zelf op een ontspannen wijze en met respect voor de anatomie van onze wervelkolom actief bezig te zijn om rugklachten te voorkomen.

Aanpassing

Overbelasting van structuren in onze wervelzuil kunnen vermeden worden door het aanpassen van de mens aan zijn omgeving, en door het aanpassen van de omgeving aan de mens. Leer in een paar stappen uw werkplek perfect af te stellen op uw rug en belangrijke basisprincipes in verband met houding en beweging tijdens het werk en in privésituaties.
We hebben aandacht voor computerwerk, zit- en slaaphouding, maar ook voor efficiënte manieren om te tillen en te bukken.

image-348665-structuur_en_functie-d3d94.w640.png
Beweging

De aanpak in het bewegingsonderdeel van ons programma is verschillend van hetgeen meestal aangeboden wordt. In tegenstelling tot de meeste bewegingsprogramma’s ligt de nadruk niet op meer bewegen of op kracht ontwikkelen, maar focussen we ons op het dieper gelegen systeem, de gewrichten.
In de osteopathie maken we blokkades van de wervelzuil vrij om een normale beweeglijkheid te herwinnen en zo overbelaste spieren te laten ontspannen.
Vanuit dit oogpunt heeft CorporiShen een reeks oefeningen samengesteld die de wervelzuil terug in balans brengt op het niveau van de gewrichten. De balans tussen de bewegingsmogelijkheden van onze rug verdient veel meer aandacht. Mede door de rechtopstaande houding van de mens overheerst  het buigen van de wervelzuil de andere bewegingsrichtingen; het zijwaarts buigen, het draaien en het strekken.
Om de balans te herstellen, moeten we actief deze laatste bewegingen toevoegen aan ons dagelijks bewegingspatroon.

De aangeleerde oefeningen kunnen op elk moment en op elke plek uitgevoerd worden. Wekelijkse sessies die progressief uitdagendere bewegingen aanbieden met respect voor de anatomie van onze rug worden georganiseerd. Hoe meer we bewegen volgens de natuur van onze rug, hoe minder overbelasting zal optreden. Dit telkens volgens de 3 hoofdcomponenten vanuit de yoga-filosofie, namelijk asana, flow en pranayama. Asana’s zijn houdingen die lichaam en geest naar elkaar toebrengen. De flow is een actieve vorm van yoga, waarbij bewegingen soepel in elkaar overlopen en pranayama is de leer van een correcte ademhaling.

image-placeholder.png
Conditie

Uw algemene gezondheidstoestand is een belangrijke factor bij chronische pijn. Een gezonde rug bevindt zich in een gezond lichaam. Klachten van het bewegingsapparaat worden sterk beïnvloed door onze stofwisseling. De stofwisseling omvat een goede aanvoer van voedingsstoffen, een efficiënte verbranding hiervan om energie vrij te maken en de afvoer van afvalstoffen die hierbij vrijkomen.
Onvoldoende of schadelijke voedingsproducten kunnen oorzaak zijn van pijnklachten ter hoogte van het bewegingsstelsel. Het vasthouden van afvalstoffen of toxines kunnen eveneens een negatieve invloed hebben op zowel het pijnmechanisme als op het gewicht.

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is onontbeerlijk voor een efficiënte stofwisseling. Het programma biedt u  enerzijds een aantal basisprincipes aan die voor iedereen van toepassing zijn.

Anderzijds voerde de Amerikaanse natuurarts Peter D’Adamo  jarenlang onderzoek naar de typische voedingsbehoeften voor iedere bloedgroep afzonderlijk. Als we allemaal verschillend zijn, is het niet logisch dat we allemaal hetzelfde moeten eten. U krijgt een praktisch overzicht van welke producten een heilzame, neutrale of schadelijke werking hebben op uw bloedtype.


image-placeholder.png